Chcesz, aby odwiedzający spędzili jak najwięcej czasu na Twojej stronie internetowej i nie wracali od razu po pierwszym kliknięciu. Jak ważny jest współczynnik odrzuceń i jak możesz go zoptymalizować?
Współczynnik odrzuceń jest wskaźnikiem tego, ilu odwiedzających wchodzi w interakcję z Twoją stroną internetową średnio. Jest to zatem niezbędne narzędzie do analizy skuteczności Twojej strony internetowej lub poszczególnych stron internetowych.
Wskazuje, ilu odwiedzających opuszcza Twoją stronę internetową średnio po wyświetleniu tylko jednej strony. Wyższy współczynnik odrzuceń oznacza, że wielu użytkowników wraca do SERP (strony wyników wyszukiwania) po zaledwie rzuceniu okiem na Twoją ofertę.
Co oznacza wysoki współczynnik odrzuceń
Jeśli Twoja strona internetowa ma wyższy współczynnik odrzuceń, powody niekoniecznie muszą być negatywne. Na przykład odwiedzający znajdują wszystko, czego szukali, po zaledwie jednym kliknięciu na Twojej stronie internetowej. Ten powód — dobra treść, która spełniła swoje zadanie — niekoniecznie jest negatywny. Jednak bardziej pożądanym rezultatem jest oczywiście utrzymanie odwiedzających na Twojej stronie internetowej dłużej.
Czym dokładnie jest rozsądny współczynnik odrzuceń? Średni współczynnik odrzuceń witryny internetowej wynosi od 41 do 55 procent. Średnio 41 do 55 procent odwiedzających opuszcza witryny internetowe po jednym kliknięciu. Pożądany współczynnik wynosiłby od 26 do 40 procent.
Wysoki współczynnik odrzuceń może mieć różne przyczyny, chociaż zwykle jest to kombinacja kilku.
5 wskazówek dotyczących optymalizacji współczynnika odrzuceń w witrynie internetowej

Ponieważ różne czynniki powodują wysoki współczynnik odrzuceń, istnieje kilka podejść do jego optymalizacji. Poniżej znajdziesz pięć wskazówek, których możesz użyć, aby obniżyć współczynnik odrzuceń.
1. Przyjazny dla użytkownika projekt układu
Układ witryny internetowej powinien być zaprojektowany tak, aby pomóc użytkownikom jak najszybciej znaleźć drogę do pożądanego miejsca docelowego. Tutaj liczy się pierwsze wrażenie. Jeśli użytkownicy nie mogą poruszać się po witrynie internetowej w ciągu kilku sekund, prawdopodobnie ją opuszczą. Im bardziej przyjazny dla użytkownika jest układ witryny internetowej, tym większe są szanse na zwiększenie retencji i zaangażowania odwiedzających.
Nie bój się korzystać ze znanych wzorców. Na przykład dobrym pomysłem jest umieszczenie swojego logo w nagłówku witryny jako linku do strony głównej. Większość odwiedzających ma tendencję do trzymania się znanych schematów podczas odwiedzania nowych witryn, więc łączenie logo z innymi, nieznanymi treściami może ich zdezorientować.
2. Przyjazny użytkownikowi projekt treści
Najprostszy układ jest bezużyteczny, jeśli treść nie jest przedstawiona czytelnie. Słaba czytelność szybko prowadzi do frustracji wśród odwiedzających, którzy następnie kierują swoją uwagę z powrotem do SERP. Dlatego zawsze upewnij się, że zapewniasz najlepszą możliwą czytelność.
Pozornie drobne rzeczy, takie jak wyróżnianie nagłówków lub wybór odpowiedniej czcionki i rozmiaru, zwiększają użyteczność Twojej witryny, a tym samym szansę na dłuższy czas przebywania i większą interakcję.
3. Optymalizacja mobilnego doświadczenia użytkownika
Termin przyjazny dla urządzeń mobilnych odnosi się do stanu witryn, które można przeglądać równie łatwo na urządzeniach, takich jak smartfony lub tablety, jak i na komputerach stacjonarnych lub laptopach. Jeśli Twoja witryna staje się mniej przyjazna dla użytkownika podczas przeglądania na urządzeniu mobilnym, zwykle prowadzi to do wyższego współczynnika odrzuceń.
Czynniki, które komplikują wrażenia użytkownika mobilnego, obejmują następujące:
- Z powodu automatycznej zmiany rozmiaru na urządzeniach mobilnych teksty są wyświetlane zbyt małe, co utrudnia ich czytanie.
- Elementy treści, takie jak grafiki, są wyświetlane w oryginalnym rozmiarze, mimo że są wyświetlane na mniejszych ekranach, co utrudnia orientację.
- Zintegrowane linki w wersji mobilnej są zbyt blisko siebie, aby można je było łatwo otworzyć na ekranie dotykowym.
Google oferuje test przyjazności dla urządzeń mobilnych, który jest prostą opcją testowania użyteczności witryny w urządzeniach mobilnych. To bezpłatne narzędzie jest dobrym punktem wyjścia do optymalizacji wrażeń użytkownika mobilnego witryny.
Przeczytaj także: Minimalizm kontra maksymalizm w projektowaniu UX: które podejście się sprawdza?
4. Unikaj długich czasów ładowania
Aby zoptymalizować współczynnik odrzuceń, musisz unikać przeciążania uwagi użytkowników długimi czasami ładowania. Średnio strona internetowa ładuje się około jednej sekundy. Wszystko, co trwa dłużej, zwiększa ryzyko odrzuceń.
Chociaż zwykle jest to „tylko” kwestia sekund, nie należy lekceważyć wpływu dłuższych czasów ładowania. Procent prawdopodobieństwa Badania wykazały, że ryzyko współczynnika odrzuceń wzrasta wykładniczo z sekundy na sekundę. Poniższe rysunki pokazują, jak ryzyko odrzucenia zmienia się wraz ze wzrostem czasu ładowania.
- Wzrost z 1 do 3 sekund: 32 procent
- Wzrost z 1 do 5 sekund: 90 procent
- Wzrost z 1 do 6 sekund: 106 procent
- Wzrost z 1 do 10 sekund: 123 procent
Aby skrócić czas ładowania swojej strony internetowej, możesz podjąć różne środki, takie jak optymalizacja rozmiarów i formatów obrazów lub buforowanie przeglądarki.
5. Jakość ponad ilość: Skup się na wysokiej jakości treści
Wszystkie powyższe czynniki są bezużyteczne, jeśli najważniejszy aspekt dla odwiedzających pozostawia wiele do życzenia: treść. Zasada „jakość ponad ilość” zawsze ma tutaj zastosowanie, ponieważ tylko wtedy położysz podwaliny pod długoterminową relację z grupą docelową.
Podczas tworzenia treści zawsze upewnij się, że jest ona dostosowana do potencjalnych klientów. Rozważ stworzenie koncepcji treści dostosowanej do grupy docelowej jako wskazówki do tworzenia treści.
Ogólnie rzecz biorąc, zwracaj uwagę na ważne wskaźniki kluczowe.
Wbrew powszechnemu przekonaniu współczynnik odrzuceń nie jest czynnikiem rankingowym Google. Jest to jednak nadal jeden z najważniejszych wskaźników pozwalających uzyskać cenne informacje na temat zachowań odwiedzających Twoją witrynę.
Nie daj się jednak zwieść „idealnym” procentom. Ostatecznie optymalny współczynnik odrzuceń zależy od dokładnego celu Twojej witryny i jej stron internetowych. „Idealny” współczynnik odrzuceń jest zatem punktem odniesienia, który musisz zdefiniować i śledzić dla siebie i swoich własnych celów. połączyć nowoczesne technologie z autentycznymi, spersonalizowanymi relacjami z klientami, będą w stanie utrzymać swoją pozycję w dłuższej perspektywie.
2025 r. oznacza początek nowej ery marketingu B2B, w której sztuczna inteligencja działa nie tylko jako wsparcie, ale jako pionier innowacji i kreatywności. Firmy, które skupiają się na swojej ścieżce klienta, zarówno online, jak i offline, i przyjmują postęp technologiczny, zajmą udane pozycje i osiągną zrównoważony wzrost.